ته خط

همیشه آخر خط ..............

ته خط

همیشه آخر خط ..............

فضای مجازی

یکی از فامیلها که تو یکی از کشورهای مدرن حاشیه خلیج فارس زندگی میکنه بچه دو ساله اش رو آورده یخورده ایران بازی کردن یادبگیره و زندگی واقعی رو لمس کنه. تعریف می کرد این بچه بس که به خاطر بدی آب و هوا بیرون نرفته فقط تلوزیون رو می شناسه از اون هم خیلی چیزا یاد گرفته بچه از ۱۸-۱۹ ماهگی اسم بیشتر حیونها میوه ها رنگها و اشکال هندسی رو یمی شناسه (البته همه به انگلیسی) و البته فقط چیزهایی که از تلوزیون یادگرفته رو قبول داره و اصلا اسم فارسیشون رو نمی گه با وجودیکه می فهمه. می گفت وقتی برای اولین بار بردیمش پارک نمی تونست تشخیص بده که اینا واقعیه چون اصلا تا حالا تو فضای واقعی جز خونه قرار نگرفته بود تازه بیرون رو هم همیشه از پشت شیشه ماشین دیده بود صحنه هایی که مثل تلوزیون از جلو چشم رد میشد توی پارک هم که رفته بود فکر می کرد تلوزیونه و رفته بود نشسته بود یه گوشه نیگاه می کرد. تا اینکه بردیم با بچه ها دست داد تا تشخیص بده که اینا فیلم نیستن و میشه لمسشون کرد و رفت با وسایل بازی کرد!

چادر

امروز جلسه ارزشیابی کارکنان بود بعد از دو ماه تاخیر بالاخره امروز برگزارش کردیم. تو محل کار من دو تا خانم داریم که مثل خر جای مدیر کار میکنن ولی حکمشون معاونت هست حق مدیریتشون هم و هکذا. نوبت که به یکی از اونها رسید اونی که در واقع جای مدیر امورمالی کار می کنه هرجفت مافوقاش یعنی هم مقام مسئول هم مقام تائید کنندش داشتن تو جلسه امتیازاتش رو می دادن. مقام تائید کنندش که نفر اول محل کار من هست به رعایت شعائر اسلامیش نصف نمره رو داد بقیه که اعتراض کردن بی انصافی هست گفت نه من خودم چند بار رفتم اتاقش دیدم چادرش رو گذاشته زمین. هرچقدر بقیه اصرار کردن به هیچ وجه حاضر نشد تو امتیازش تجدید نظر کنه. درسته که از این خانم زیاد خوشم نمی اد خیلی بی ادب هست ولی خیلی دلم می خواست برگردم بگم مرتیکه چطور دختر خودت با هزار قلم آرایش می آد همون دم در محوطه هم چادرش رو می ذاره تو کیفش تازه اونم اگه با شوهر جونش نیاد وگرنه که اصلا سر نمی کنه. یا اون خواهر زنت که تو دفتر کارش که هزارتا ارباب رجوع داره چادرش رو می ذاره زمین. تو به این بنده خدا که می رسه با وجودی که اصلا ارباب رجوع نداره  گیر به چادرش می دی. اگه خودت راست می گی و به شعائر اسلامی پایبندی چطور به خودت اجازه می دی حلال خدا رو حرام کنی؟ مگه تو کی هستی جز یک بنده گناهکار؟! 

رویا

من اگه یه روزی بچه داشته باشم و اگه استتاعتش رو داشته باشم حتما بچمو تا ۱۰-۱۲ سالگی یعنی تا زمانی که داره مهارتهاش و خلاقیتش رشد می کنه و داره دنیای اطرافش رو کشف می کنه می برمش به یه شهر کوچیک و سالم. جایی که هوای سالم استنشاق کنه جایی که اونقدر امنیت داشته باشه که خودش بره بیرون جاییکه خوب و بد مرز داشته باشه جاییکه مجبور به تحمل استرسهای بیهوده نباشه جاییکه عزت نفس پیدا کنه و بتونه مستقل باشه جاییکه خلاقیتش رشد کنه برا خودش باغچه داشته باشه جک و جونور داشته باشه بتونه برا خودش خونه درختی بسازه بتونه خرابکاری کنه بدون اینکه جونش به مخاطره بیفته بتونه با دوچرخش بره تو خیابون جاییکه همه بشناسنش و مواظبش باشن.

اینا رویا نیست من خودم از ۶ تا ۱۰ سالگیم رو به خاطر تغییراتی که در شرایط خانوادگیم بوجود اومد در چنین موقعیتی قرار گرفتم الان که اینهمه سال از اون روزها گذشته می فهمم چه فرصت بزرگی برام پیش اومده بود. دلم به حال اوناییکه از چنین نعمتی محروم بودن می سوزه. 

روزی....

امیدوارم یه نفر این آیه رو بخونه هرچند مطمئن هستم که نمی خونه. خیلی دلم می خواد یه روز بشه که بتونم جلو روش وایستم و همه حرفهایی که تو دلم قلمبه شده گستاخانه بهش بگم. اون درسته که باعث وضعیت مالی و اجتماعیه نسبتا خوب الان من هست ولی چیزهای زیادی رو از من گرفت که باعث خوشبختیم بود. یه زمانی هیچی نداشتم ولی چقدر احساس خوشبختی می کردم هیچ وقت دوست نداشتم جای کس دیگه ای بودم ولی الان خیلی از چیزایی که بیشتر جوونها حسرتش رو می خورن دارم فقط دریغ از یه ذره دلخوشی. و من مسبب اصلیش رو اون می دونم. ولی من بهش نخواهم گفت که با من چه کردی. بهش خواهم گفت چه خیانتی به مملکتت و به اسلامی که این همه سنگش رو به سینه می زنی کردی. چه تبعیضها که روا نداشتی و چه حقوقی که پایمال نکردی. فقط به این امید زنده ام.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَّکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! بعضى از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها برحذر باشید؛ و اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید، [خدا شما را مى‏بخشد]؛ چرا که خداوند بخشنده و مهربان است‏!

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَّکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَإِن تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

اى کسانى که ایمان آورده‏اید! بعضى از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها برحذر باشید؛ و اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید، [خدا شما را مى‏بخشد]؛ چرا که خداوند بخشنده و مهربان است‏!

   

جزایر سه گانه

تصورش رو بکنین اگه این خبر حتی اگه ۱٪ هم صحت داشته باشه.

ترجیح می دم حرفی نزنم چون نمی تونم هم مودب باشم هم اظهار نظر کنم. 

باران

یکی از زیبایی های بهار یارون هست که من و بی اختیار می بره به سوم دبستان و شعر زیبای 

باز باران  با ترانه   با گوهرهای فراوان  می خورد بر بام خانه   یادم آرد  ......

ولی بعد از بارون رو اصلا دوست ندارم.

 همه می دونیم مقدار بارش باران تو کشورهای اروپایی خیلی بیشتر از کشور ماست. ولی وقتی اونجا بارون می آد هرچقدر هم شدید باشه خیابونها نمی گم اصلا با آب گرفتگی مواجه نمی شن ولی به صورت خیلی محدودی آب توشون جمع میشه که بلافاصله بعد از قطع بارون برطرف می شه و اثری ازش نمیمونه. ولی شهرهای ما چی از این آب گرفتگیها که بیشتر اوقات چندین ساعت بعد از بارش هم ادامه داره و موجب سختی عبور و مرور حتی ماشینهام میشه بگذریم منظره شهر است بعد از فروکش کردن این آبها. زباله ها که همون دلیل اصلی انسداد آبروها هستند با آب بالا میان و بعد از پایین اومدن سطح آب، روی همه معابر رو می پوشونن. متاسفانه هم ربط زیادی به شهرداری یا دولت نداره که با فحش دادن تو محافل دلمونو خنک کنیم و بذاریم پای بی عرضگی اونها. متاسفانه ریط مستقیم موضوع به سطح شعور جامعه و فرهنگ مدنیت ساکنینش داره. به اینکه بابا این جویها درسته که با اصول شهرسازی مطابقت ندارن ولی اگه تمیز باشن و به جای زباله دونی یا فاضلاب استفاده نشه و آب تمیز توشون جریان داشته باشه می تونه طبیعت و زیبایی رو بیاره داخل شهر و محلات خاکستری و بی روح ما.بابا این شهرای ما بالاخره یه عده مامور دارن که وظیفشونه زباله های ما رو از در خونمون بگیرن (البته اگه امر بفرمایین میان از آشپزخونتون هم بر میدارن ولی شما خودتون فکر نمی کنم زیاد خوشتون بیاد). پس ما چرا باید سطلمونو بیاریم خالی کنیم تو این جوبها یا چرا باید وقتی بچمون پفکش رو تموم کرد و پاکتش رو به همون نشون داد که چیکارش کنم(مثل وقتی که تو خونس) ازش بگیریم و بندازیم تو جوب؟! و چراهای بی پاسخ دیگه ای که منجر می شه به وضعیت کنونی شهرای ما.

بنزین

خیلی سعی کردم در مورد سهمیه بندی بنزین چیزی ننویسم. ولی این یارو خبرنگاره با این جمله اش هرسم و در آورد." سهمیه بندی بنزین گامی بسوی توسعه"

من خودم کلا با به باد دادن منابع طبیعی و ثروتهای ملی مخالفم. حداقل تو حوزه مدیریتی خودم اجازه خرید وسایل یکبار مصرف رو نمی دهم یا اگر از یه وسیله ای از دو یا چند جنس وجود داشته باشه اونی رو انتخاب می کنم که قابل بازیافت باشه و حدالمقدور اجازه خرید جنس خارجی رو نمیدم یعنی اگه مشابه ایرانیش باشه حتما ایرانیش رو انتخاب می کنم.هر چند موجب تنشهای زیادی بین من و مدیر امور اداری میشه. در مورد بنزین هم از جمله کسانی بودم که با طرح مجلس مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین در دو یا سه سال قبل مخالف بودم. اما به نظرم این طرح جدید سهمیه بندی سیاست ناپخته ای هست که جز فشار بر مردم هیچ ثمری نخواهد داشت. اگر این طرح برای تشویق مردم به استفاده از وسائط نقلیه عمومی هست اول باید حمل و نقل عمومی رو توسعه داد بعد به فکر تشویق مردم به استفاده از اون پرداخت فکرش رو بکنید همین فردا مردم تصمیم بگیرن ماشینشون رو بذارن خونه و بخوان از وسائط نقلیه عمومی استفاده کنن. چه اتفاقی می افته؟ چند درصد از مردم موفق میشن سر موقع به کارشون برسن؟ توی کشوری با این جمعیت و با این تعداد شهر بزرگ فقط تهران اونهم با خطوطی محدود مترو داره و شهرهایی مثل اصفهان که کلا سیاست شهرسازیش توسعه افقی هست یا مشهد با اون تعداد مسافر و جمعیت یا شیراز و تبریز  هیچ کدوم هنوز مترو ندارن وضعیت اتوبوسها، تاکسیها هم که نیاز به بازگویی نداره چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ آلوده کنندگی. از امنیت اجتماعی هم صحبت نمی کنیم که خود بحث مفصلی است. خوب این مردم بیچاره چی کار کنن؟! هیچی یه دفعه دوگانه سوز کردن ماشینها مد میشه و همه رو میارن به مصرف گاز که ظاهرا فراوانتر و ارزانتره هنوز هم سهمیه بندی نشده. بدون توجه به اینکه میزان آلوده کنندگی دوگانه سوزها خیلی بیشتر و خطرناک تر از یگانه سوزهاست و استهلاک موتور هم چند برابر میشه و در درازمدت هزینه ای که صاحبان ماشین به علت استهلاک موتور می پردازن شاید بیشتر از مابه التفاوت قیمت گاز و بنزین باشه. البته من در مورد اینکه بعضیها معتقدند تنها سهم ملت ایران از منابع نفتی همین بنزین ارزون هست و بقیه اش میره به جیب خواص نظری ندارم.

 حالا فقط یه چیز کوچولو مجهول موند اونهم حلقا اتصال کارت هوشمند سوخت به توسعه کشور.

پ.ن:موقع انتخابات فکر می کردم این یارو چه جوری می خواد نفت رو بیاره سر سفره مردم. حالا دیدم من بیخود نگران بودم خودش بلده.

من بازم می گم به شدت  مخالف مصرف بی رویه منابع تجدیدناپذیر هستم.

هوش

اینو که داشتم می خوندم بلاگیدنمان آمد. منهم به شدت باهاش به شدت موافقم ما اصولا آدم باهوش نه تنها زیاد نداریم خیلی هم کم داریم. البته بلا نسبت دور از حضور اتفاقا گوسفند آدم نما خیلی زیاد داریم متوسط هوش جامعه اصلا تعریفی نداره. و مطمئنم این آمار زیاد هم بیراه نیست. به نظر شخص من ما ایرانیها بیشتر آدمهای تنبل از خودراضی و دهن بین هستیم. مخصوصا اگه چندتا کتاب ایرانشناسی هم که خونده باشیم واویلا. این دوستمون هم که مدرکشو آورده  که منم این پایین دوباره می ذارمش.

البته اون دسته از دوستانمون هم که معتقدند تست IQ دیگه منسوخ شده من هوشهای هشت گانه گاردنر رو هم این پایین می نویسم خودتون قضاوت کنین برا هرکدومش چند تا آدم مطرح در سطح جهانی سراغ دارید بعد نسبت بگیرید به جمعیت ۸۰ میلیونی خودمون .

نظریه هوشهای چندگانه هوارد گاردنر

  1. کلامی-زبانی
  2. منطقی-ریاضی:قابلیتی است برای تفکر استقرایی قیاسی و استدلالی و کاربرد اعداد و شناخت مجردات (امور انتزاعی)
  3. دیداری-فضایی: برای تجسم اشیا و ابعاد فضایی بکار می رودو تصورات و تصویرهای درونی را بوجود می آورد.
  4. بدنی-جنبشی: توانایی برای داشتن وضعیت بدن و نیز کنترل حرکت جسمی در مقوله این هوش قرار دارد. مثل ورزشکاران
  5. موسیقیایی-ریتمی: این توانایی بر شناخت الگوهای صوتی و صدا و حساسیت به آهنگها و ضربانها دلالت دارد.
  6. بین فردی:توانایی گفتگو و برفراری ارتباط با افراد در زمره هوش بین فردی به شمار می آید. (مثل وزارت امور خارجه ما)
  7. فرافردی: شامل حالتهای روحانی و درونی وجود درون مایگیها و آگاهی است.
  8. هوش طبیعی: این هوش به قابلیتی اطلاق می شود که فرد بدون توسل به سایر هوشها تفاوت بین پدیده ها و روابط بین آنها را تمیز دهد.

منبع:امان الله صفوی - روشها فنون و الگوی تدریس - تهران ۱۳۸۴- انتشارات سمت

اینم رتبه بندی کشورها از روی متوسط IQ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

101

102

103

104

105

106

107

108

109

110

111

112

113

114

115

116

117

118

119

120

121

122

123

124

125

126

127

128

129

130

131

132

133

134

135

136

137

138

139

140

141

142

143

144

145

146

147

148

149

150

151

152

153

154

155

156

157

158

159

160

161

162

163

164

165

166

167

168

169

170

171

172

173

174

175

176

177

178

179

180

181

182

183

184

185

186

187

188

189

190

191

192

Country  

 Hong Kong

 Singapore

 North Korea

 South Korea

 Japan

 People's Republic of China

 Republic of China

 Italy

 Iceland

 Mongolia

 Switzerland

 Austria

 Luxembourg

 Netherlands

 Norway

 United Kingdom

 Belgium

 Canada

 Estonia

 Finland

 Germany

 New Zealand

 Poland

 Sweden

 Andorra

 Australia

 Czech Republic

 Denmark

 France

 Hungary

 Latvia

 Spain

 United States

 Belarus

 Malta

 Russia

 Ukraine

 Moldova

 Slovakia

 Slovenia

 Uruguay

 Israel

 Portugal

 Armenia

 Georgia

 Kazakhstan

 Romania

 Vietnam

 Argentina

 Bulgaria

 Greece

 Malaysia

 Republic of Ireland

 Brunei

 Cambodia

 Cyprus

 Lithuania

 Republic of Macedonia

 Thailand

 Albania

 Bermuda

 Bosnia and Herzegovina

 Chile

 Croatia

 Kyrgyzstan

 Turkey

 Cook Islands

 Costa Rica

 Laos

 Mauritius

 Serbia

 Suriname

 Ecuador

 Mexico

 Samoa

 Azerbaijan

 Bolivia

 Brazil

 East Timor

 Guyana

 Indonesia

 Iraq

 Myanmar

 Tajikistan

 Turkmenistan

 Uzbekistan

 Kuwait

 Philippines

 Seychelles

 Tonga

 Cuba

 Fiji

 Kiribati

 New Caledonia

 Peru

 Trinidad and Tobago

 Yemen

 Afghanistan

 Belize

 Colombia

 Federated States of Micronesia

 Iran

 Jordan

 Marshall Islands

 Morocco

 Pakistan

 Panama

 Paraguay

 Puerto Rico

 Saudi Arabia

 Solomon Islands

 The Bahamas

 United Arab Emirates

 Vanuatu

 Venezuela

 Algeria

 Bahrain

 Libya

 Oman

 Papua New Guinea

 Syria

 Tunisia

 Bangladesh

 Dominican Republic

 India

 Lebanon

 Madagascar

 Egypt

 Honduras

 Maldives

 Nicaragua

 Northern Mariana Islands

 Barbados

 Bhutan

 El Salvador

 Guatemala

 Sri Lanka

 Nepal

 Qatar

 Comoros

 Cape Verde

 Mauritania

 Uganda

 Kenya

 South Africa

 Tanzania

 Ghana

 Grenada

 Jamaica

 Saint Vincent and the Grenadines

 Sudan

 Zambia

 Antigua and Barbuda

 Benin

 Botswana

 Namibia

 Rwanda

 Togo

 Burundi

 Côte d'Ivoire

 Malawi

 Mali

 Niger

 Nigeria

 Angola

 Burkina Faso

 Chad

 Djibouti

 Eritrea

 Somalia

 Swaziland

 Dominica

 Guinea

 Guinea-Bissau

 Haiti

 Lesotho

 Liberia

 Saint Kitts and Nevis

 São Tomé and Príncipe

 Senegal

 Gambia

 Zimbabwe

 Republic of the Congo

 Cameroon

 Central African Republic

 Democratic Republic of the Congo

 Ethiopia

 Gabon

 Mozambique

 Sierra Leone

 Saint Lucia

 Equatorial Guinea

IQ

108

108

106*

106

105

105

105

102

101

101*

101

100

100*

100

100

100

99

99

99

99

99

99

99

99

98*

98

98

98

98

98

98*

98

98

97*

97

97

97*

96*

96

96

96

95

95

94*

94*

94*

94

94

93

93

92

92

92

91*

91*

91*

91

91*

91

90*

90

90*

90

90

90*

90

89

89*

89

89

89

89

88

88

88

87*

87

87

87*

87*

87

87

87*

87*

87*

87*

86

86

86*

86

85

85

85*

85

85

85*

85

84*

84*

84

84*

84

84

84

84

84

84*

84

84

84*

84*

84*

84*

84*

84

83*

83*

83*

83*

83

83

83*

82*

82

82

82

82

81

81

81*

81*

81

80

80*

80*

79

79

78

78

77*

76*

76*

73

72

72

72

71

71*

71

71

71

71

70*

70*

70*

70*

70*

70*

69*

69*

69*

69*

69*

69

68*

68*

68*

68*

68*

68*

68*

67

67

67*

67*

67*

67*

67*

67*

66*

66*

66

65

64

64

64

64

64*

64

64

62

59

فیلترینگ

می بینم آخه آمار بازدید از وبلاگ من رشد کرده نگو مال بقیه فیلتر شده و عرضه تو بازار کمه

دعوای ابرقدرتها

وقتی دو تا گردن کلفت می افتن به جون هم. ممکن یکی از این دو حالت پیش بیاد:

۱. سرشون گرم همدیگه شه دیگران نفس راحت بکشن و اون گوشه کنارا سر کنن.

۲. زورشون به همدیگه نرسه دق دلیشو سربقیه خالی کنن.

امیدوارم ما شانس بیاریم همون اولیه مشمول حالمون بشه.